Wednesday, August 10, 2011

Perihal Manusia & Nasi Ambeng


Assalamualaikum dan Selamat Malam semua..



Brupppp...! Alhamdulillah..
Pejam celik pejam celik dah 10hari kita berpuasa kan ?
cepat sangat rasanya masa berlalu.



Hari ni menu berbuka puasa aku - Nasi Ambeng + Ayam Masak kicap yang berbau! , Roti John Special With Cheese & Ayam Golek ( Kak As Belanja) , samosa ayam dan semestinya dengan sebungkus air. Air hari ni nun nak try rasa air limau kasturi. Ishhh2x..macam tak pernah jumpa makanan kan ? nafsu perut usus stokin ! nak buat macam mana kan ?



sekadar hiasan ; ehsan dari Mr.Google


Rasanya korang lagi expert bab bab makanan ni dari aku. So, Tak payah la aku mintak tolong Mr.Google cari gambar tu untuk korang dan post dalam belog aku yang sempit ni. Lagipun mana tahu tetibe korang bukak belog aku pagi -pagi ke , tengahari - tengahari ke, petang - petang ke, malam - malam takpe. Menitik air liur korang..kurang pulak pahala puasa aku.



Boleh bayang tak, kau dah la lapar nak mati. Puasa kan ? Lapar tu adat! dari pagi sampai ke petang kau tahan lapar dan dahaga serta tahan nafsu, tahan mulut dari cakap yang bukan - bukan, tahan mulut dari bermaki-makian..



Aku & member aku, Nun punya lah gigih round bazar ramadhan di PKNS tu. Target kitorang tadi, nak cari Nasi Ambeng sebab Nun tak boleh makan makanan pedas. Usha punya usha ada lah dalam 4gerai yang jual nasi ambeng ni. Nak cari nasi ambeng tu je dah kena meredah ribuan (argghh..hiperbola sangat ni) ohh.. mungkin ratusan orang yang jugak sama macam aku dan Nun, mencari juadah berbuka.



Setelah memerah otak dan memerah baju yang basah, Ok! ini memang temberang habis. -.-"
kami decide nak beli kat gerai 1st yang kami pegi. tengok rupa luaran, sangat menyelerakan jika nak dibandingkan dengan 3gerai yang lain.



Sekali bawak balik bilik, semangat nak mampuih la kan nak berbuka nasi ambeng yanng macam sedap tu. Bila makan, nasi, ok. ikan masin, masin. serunding, sedap. part ayam yang aku tak boleh terima. Keras macam batu, kecut pulak tu. Yang tak boleh tahan, bau dia! macam bangkai.




********************************************************************************



Just reminder la untuk diri peniaga peniaga bazar di luar sana, tak kira la pakcik meniaga di Bazar Seksyen 7 , tak pun makcik meniaga di Bazar Bukit Gambir.. salah satu syarat berniaga pun kita mesti jujur dan amanah, kan?




Habis tu, macam akak yang jual nasi ambeng kat aku & Nun serta orang lain yang senasib dengan kami tu, ape macam pulak kesnya ? ambil duit kita semua..tapi jual makanan yang memang kita tak boleh nak makan langsung.dah taraf makanan basi kot!




Mungkin ada jugak silap aku yang aku tak perasan sampai aku di timpa musibah macam ni. Ye lah. kita manusia memang tak pernah lari dari buat silap. Dan kesilapan tu dah di balas dengan cara ini. Tapi harap harap,akak tu sedar..dan jangan lah jual makanan macam tu lagi esok dan hari hari seterusnya.


"Ya Allah, berilah petunjuk kepada hamba-Mu yang alpa."




nota dari :

Photobucket

3 pembetulan:

rSssrAr said...

hahahah..wat lapa perut akk je..hahah

=k.radin=

Anis Salwani said...

aishhhh..kurang la pahala puasa kiter kak1

rSssrAr said...

hahahahha..taw xpe kn~

Post a Comment